Tuesday, August 10, 2010

Di Penjara 3 tahun Lebih Lama Kerana Tersilap Taip

Assalamualaikum wbt and hi to all!!!!.........

Seorang banduan warga Thailand terpaksa meringkuk dalam penjara lebih lama dari hukuman yang sepatutnya. Kejadian ini berpunca dari kesilapan seorang jurutaip didalam kertas penghakiman di Jakarta, Indonesia kerana dia ditahan di negara ini.

Kamjai Khong Thavorn 53, mengikut penghakiman, dia sepatutnya dibebaskan pada tahun 2007 selepas menjalani hukuman penjara 20 tahun atas keasalahan Heroin. Tetapi, dia ditahan lebih lama kerana kecuaian seorang kerani yang mencatat tahun penahananya pada tahun 1997 padahal yang sepatutnya adalah pada tahun 1987. Disebabkan oleh kecuaian dan kesilapan ini dia ditahan melebihi masa yang sepatutnya.

Kamjai menyatakan kesalahan itu ketika dia bertemu Menteri Keadilan yang secara kebetulannya melawat penjara di Jawa Tengah. 


Selepas pihak penjara menyedari kesilapan itu mereka membebaskanya tanpa syarat. Kemudianya dia dibawa ke Kedutaan Thailand di Jakarta. 

Pengajaranya, berhati-hati dan lakukan "double checking" dalam semua pekerjaan kita untuk mengelakkan sebarang kesilapan dan memberi kesan yang buruk di masa akan datang. Jangan disebabkan oleh satu kesilapan, kita menyesal untuk selama-lamanya. 

~Chow~



































No comments:

Post a Comment