Thursday, April 29, 2010

Larangan Mencaci Org Lain





Assalamualaikum and hi to all.............

Kali ni saya nk kongsi sikit pasal perihal wanita dan lelaki jugak laaa. Ni adalah salah satu pesanan terakhir Rasulullah S.A.W pada kita umatnya. Kita semua dah tau kan Rasulullah S.A.W sangat2 sayangkan umatnya. jadi saya nak kongsi satu cerita ni yg terjadi pada zaman Rasulullah lg. 

Dari Ubaid menjelaskan ada dua orang wanita yang berpuasa. kemudian ada seorang lelaki berkata kepada Rasulullah S.A.W " Ya Rasulullah, ada 2 orang wanita yg berpuasa dan mereka hampir sahaja mati kehausan". Rasulullah S.A.W memalingkan mukanya dari lelaki tersebut. Kemudian lelaki itu berkata lagi" Ya Nabiyullah, sesungguhnya kedua2nya hampir mati"

Lalu Rasulullah S.A.W bersabda: "Suruhlah kedua2nya kemari." Ubaid berkata: Lalu kedua-dua wanita itu datang menemui Rasulullah S.A.W dan seseorang telah membawa sebuah mangkuk besar bersama-sama dengan mereka. Lalu Rasulullah berkata kepada salah seorang wanita itu "Muntahlah!" Wanita itu memuntahkan Nanah, Darah, Daging setengah manguk. Lalu Rasulullah berkata kepada wanita yang satu lagi "Muntahlah"! dan wanita itu memuntahkan benda yg sama seperti wanita yang pertama sehingga penuh mangkuk tersebut.

Lalu Rasulullah berkata yang bermaksud: "kedua-dua wanita itu berpuasa dari apa yg dihalalkan ALLAH kepada mereka, tetapi mereka berbuka dengan barang yang diharamkan ALLAH terhadap mereka. Antaranya adalah mencaci orang lain. Maka mereka memakan daging manusia bersama-sama. 

 
 Apa yang dapat saya katakan disini adalah kata-kata Rasulullah adalah amat ringkas tetapi mengandungi seribu makna yang amat mendalam kepada kita semua. Pengajaran dari cerita ini adalah berhati-hatilah bila berbicara jgn sampai kita mengumpat dan mencaci saudara2 kita. Kalau tidak ada apa2 utk dibicarakan diam itu lebih baik. Seperti kata Imam Shafi'e "Aku menganggap diam sebagai satu perniagaan, walau tidak untung paling tidak aku tidak merugi......             Fikir-fikirkanla.....Untuk renungan bersama

Ok~chow:-D





No comments:

Post a Comment