Wednesday, July 7, 2010

Wasiat Nabi Adam Kepada Puteranya

 Assalamualaikum and Hi to all!!!
Kali ni saya cuba berkongsi sedikit ilmu tentang wasiat Nabi Adam kepada Puteranya. Ada 5 perkara yang telah diwasiatkan oleh Nabi Adam kepada Puteranya dan seterusnya kepada manusia seluruhnya. 

 
1. Katakan kepada putera - puteramu jangan kamu berasa tenang dengan dunia ini, kerana ketika saya berasa tenang denagan syurga ALLAH, maka ALLAH tidak reda mengusir saya daripadanya.  

2. Katakan kepada mereka: jangan menurutkan hawa nafsu wanita, maka sesungguhnya saya telah menuruti hawa nafsu wanita sehingga makan buah daripada pohon yang dilarang dan kemudian menyesal.

3. Tiap amal yang hendakn dikerjakan harus kamu perhatikan akibatnya, sebab seandainya saya memikirkan akibatnya maka saya tidak akan menerima akibat ini (Keluar dari syurga)

4. Jika hati tidak tenang, hindarkanlah perbuatan itu, sebab ketika aku akan memakan buah larangan itu, goncang hatiku, tetapi tidak aku hiraukan, maka aku menyesal. 

5. Bermusyawarahlah (berbincang) dalam semua urusan, sebab seandainya aku bermusyawarah dengan malaikat (pada ketika itu) aku tidak akan terkena akibat ini. 

Daripada wasiat ini, kita seharusnya sentiasa berhati-hati dengan apa saja yang hendak kita lakukan. Bukan hanya mengikut tanpa ilmu. Kita bebas untuk melakukan apa sahaja, tetapi haruslah berlandaskan ilmu pengetahuan bukan hanya mengikut kehendak hati semata-mata. Tepuk dada tanyalah iman.
~Chow~

2 comments: