Wednesday, May 19, 2010

Badminton VS Rempit

Assalamualaikum and Hi to all!!!!
Baru - baru ni satu Malaysia kecoh pasal "Thomas Cup" yang berlangsung di Kuala Lumpur. Tapi apa yang menyedihkan kita semua adalah kekalahan Malaysia di peringkat separuh akhir di tangan China. Tengok sajalah corak permainana yang ditunjukkanj oleh pasukan China, sangat tangkas dan bergaya. Walau bagaimanapun, skuad Malaysia juga tak kurang hebatnya mungkin nasib tidak menyebelahi kita. Insyaallah, kita akan berjaya merebut kembali Piala Thomas tu di masa akan datang. Jurulatih China berkata pemain Malaysia semuanya tua. dari segi pengalaman sememangnya kita menang tapi dari aspek tenaga sudah tentulah kita tewas. Apa - apa pun Malaysia masih lagi unggul dalam sukan Badminton.


Bercakap tentang sukan ini saya rasa Malaysia memerlukan tenaga muda untuk bersaing dengan pemain - pemain antarabangsa yang lain. Lihat sajalah China, Indonesia dan yang terbaru Korea. Korea berjaya mengalahkan dominasi China dalam Piala Uber. 








 
Malaysia sebenarnya bukanlah ketandusan pemain - pemain muda tetapi, kebanyakan anak muda terutama remaja di Malaysia sekarang lebih menumpukan kepada bidang lain atau lebih senang dengan aktiviti - aktiviti yang tak berfaedah contohnya merempit, melepak dan berbagai aktiviti yang tak berfaedah yang lain. Lihat sajalah aksi sorang mat rempit dalam gambar kat bawah ni.


Apa kata kepada semua mat - mat rempit di luar sana tu dan remaja - remaja yang lain cubalah menceburi sukan badminton sekurang - kurangnya ada juga faedahnya dan masa anda juga terisi. Mungkin anda semua mempunyai bakat terpendam yang boleh menggantikan pemain - pemain sedia ada sekarang. Percayalah, anda boleh lakukanya.


Tentang pencapaian akademik pula, anda boleh seimbangkan antara sukan dan akademik. Kalau yang sudah tamat sekolah dan tidak dapat ke IPT, apa kata cuba melibatkan diri dalam arena sukan badminton. Mungkin anda adalah salah seorang yang akan mengharumkan nama negara kelak. Insyaalla, kalau kita buat sesuatu tu dengan ikhlas kita pasti akan dapat ganjaran yang sendiri pun tidak pernah terfikir.


Pada pendapat saya menceburi bidang sukan ini lebih baik dari melakukan perkara - perkara lain yang tidak berfaedah. Bukan setakat tidak ada faedah langsung malah boleh membahayakan diri sendiri dan orang lain. Daripada nyawa itu dipersiakan pada tempat yang tak sepatutnya lebih baik digunaka pada jalan yang betul. Insyaallah, hidup kita akan sentiasa senang. Tepuk dada tanyalah Iman.

~chow~

2 comments:

  1. apa-apa pun semoga malaysia boleh ambil tauladan daripada kekalahan skuad badminton kita

    GPS Tracker: Dominos Pizza

    ReplyDelete
  2. itulaa.....harap2 semoga menjd pengajaran berguna untuk pemain2 kita dms akan dtg..........

    ReplyDelete